En balkong inför sommaren

Vår balkong är en balkong helt i plåt. Infälld i hustaket. Om det är hett på sommaren? Att det är! Men om den inte fanns skulle jag inte kunnat bo kvar. Balkongen nås från köket och när jag kan sitta där och njuta frukost, då är det sommar, äntligen.

Varje år gör jag iordning vår plåtbalja. Matta på golvet, väggarna vaxas med bilvax, för det gör plåten blank, fin och damm - och smutsavstötande, blomjord inhandlas och några krukor med kryddor samt allehanda blommor i rätt färg. Jag är inte så noga med att kolla om blommorna passar bra ihop eller om de ska ha lite eller mycket vatten, lite eller mycket sol, det borde jag, varje vettig människa skulle ta hänsyn till sådant, men inte jag inte, utan det är färgen som är det viktiga, det ska vara vackert för ögat. Jag blandar sorter hej vilt men i år är det blommor i röda och blå nyanser som gäller, endast i rött och i blått. Konstigt nog fungerar min taktik. Blommor trivs på vår balkong - tre trappor upp.

Före

 

 

 


 



Efter
...bilder får ni en annan dag, snart, har lite blommor kvar att inhandla...
Kommentera inlägget här: