Veckans längsta dag

Tisdag. Lång och långt ifrån de dagar man vill vara nära, eller vill vara i.

Blåsigt så blåsigt ute. Regn. Mörkgrå himmel och regn som smattrar mot fönsterrutan, det är så rätt på något sätt - på en tisdag.

På vår gata har vi en syrenbuske som hänger långt utanför staketet som omgärdar trädgården den bor i och den bågnar långt över trottoaren. Den är mörkt mörkt lila och doftar ljuvligt. Får man plocka från den? Säg att jag får det. Jag vill så gärna plocka en stor bukett och bära upp för tre trappor och låta den pryda mitt hem. Men. Om jag hade en trädgård och en sådan syrenbuske så skulle jag bli mäkta förvånad om jag såg någon vilt främmande börja plocka från den. Tror jag att jag skulle bli.  Så denna tisdag tittade jag lite, nosade lite och lät den sedan vara. Men kanske en annan dag. Kanske.

Jacob:

Hej Theya!

Vi har två stora syrenbuskar med violetta blommor.

Kom och plocka så mycket Du vill, men kom medan de blpmmar så här fint!

Theya:

Åh, tack! Hoppas jag hinner innan de blommat ut. Kan inte komma imorgon, men kanske på fredag eller på söndag, om det passar er...

Kommentera inlägget här: