Att måtta ett kök

Sakta men säkert börjar vårt nya kök ta sin form, om än ännu bara i våra huvuden och på papper. Det är ett evinnerligt måttande, köket tre trappor upp är inte det största varför vi noga måste räkna centimetrar på hur mycket yta det blir att röra sig mellan de olika funktionaliteterna (såsom tex diskho, spis och kyl), hur mycket yta det finns att öppna lådor och skåp, hur mycket yta det blir över när enorma Sture är middagsgäst och hur mycket yta det finns för att dansa en sväng.

Idag har vi tejpat med maskeringstejp på golvet för att se var potentiella gränser går. Det funkar ganska bra att göra så. Upptäcker också att en säg tio kvadratmeter mer köksyta inte hade gjort något men att det kommer bli bra detta också, jättebra. Längtar till köket är klart, då ska jag köpa mig en KitchenAid. Men först...

Inget är helt hundra bestämt ännu men det som kökssurret handlar om just nu, i detta stadie, är:

- ett Rimini-kök från Kvik, hör och häpna - i vitt.
- blankt kakel - också i vitt (nämen!)
- golv av ek
- arbetsyta mitt på golvet - köksö med ekskiva
- arbetsyta runt diskho/spis - sten av något slag, granit eller komposit, kanske ljusgrått.
- arbetsyta/matbord - i ek

Som ni förstår, traditionellt, inga överraskningar, inga alls. Men det blir bra. Det blir det. Jättebra. Vi kompromissar förträffligt jag och mannen min. Konsensus.

Observera att köksluckorna på bilderna är Rimini, inget annat är representativt för vårt nya kök. Verkligen inte storleken.


Blink blink -Theya
Kommentera inlägget här: