Mina kängors hemliga liv

Nu kommer ett mycket intressant inlägg. Var beredda! Hahaaa

Dessa kängor eller boots är köpta på Söder i Stockholm, i en butik som heter Flying A Vintage.

De är begagnade, ja faktiskt väl ingångna. Väldigt väl ingångna. I Vietnam sägs det. Av små vietnamesiska soldatfötter.

De är svarta och blanka. Lädret är tjockt och stenhårt. Stenhårda är också vecken på fotens ovansida och baksidan ska vi inte tala om, jag kan ha dem en dag sedan har jag sådana skavsår på hälarna att en dag till i dem inte är ett alternativ. Det enda som är mjukt i dem är plösen och  mina fötter. På skaftets insida står det något skrivet med tjock svart tuschpenna. Vad det står har jag ingen aning om, det kan vara bokstäver, det kan vara någon som fördrev tid med tuschpennan. Det är vackert i alla fall.

Jag gillar dem, mina svarta vietnamesiska boots, men jag undrar var de varit tidigare? Har de varit elaka? Har de plågat sin bärare svårt? Har de hjälpt bäraren att plåga andra? Har de burit sin soldat i berg, i träsk,  i djungel? Eller kanske på en stads asfalterade gator, tillsammans med hundratals andra likadana kängor, i takt, ett två ett två? Har de putsats med näsduk? Med tröjärm? Med saliv? Med tårar? Med blod?

Att de har använts råder det ingen tvekan om men hur det är mina kängors egen hemlighet.



 

 

 

Sov gott -Theya

Kommentera inlägget här: