En liten notis

I måndags såg min vän på jobbet denna lilla lilla notis i vår dagstidning. Den gick mig obemärkt förbi men inte henne. Vi spekulerade lite runt den och sedan tänkte vi att tjaa, varför inte?

Jag tog på mig att ringa och kolla vad det var för något egentligen men när jag ringer telefonnumret så säger kvinnan i andra änden att "det är fullt redan, det har ringt i ett men jag kan ta dina uppgifter ifall det blir återbud", visst visst gör det...

Hör och häpna när hon två dagar senare ringer och säger att de fått ett återbud och att jag var välkommen att under tre timmar samma kväll delta (i vadenuvafönågot), de bjuder på mat och ett presentkort på 400 kr för besväret.

Tjaa, återigen, varför inte? Vad gör tre timmar om hundra år? Man ska aldrig sluta vara nyfiken.

Vi var tio personer, fyra män och sex kvinnor, hälften under 30 år och andra hälften över detsamma, jag tillhör ju då den andra hälften (om det nu skulle undgått någon).

"Fascinerande att folk erbjuder sig att delta i något de inte vet vad det är, att man ringer på en sådan liten annons som egentligen inte säger så mycket", tyckte de två som tog emot oss när vi kom. Roligt och fascinerande. De berättade att de hade fått i uppdrag av SVT att göra denna undersökning om en dramaserie som var under uppbyggnad och vars fortsatta existens och fortskridande vi nu hade chansen att påverka. Kul!

På bordet framför oss var det dukat med en varsin tallrik med kycklingsallad, där var dukat kaffe, te och vatten, samt ett varsitt anteckningsblock med penna därtill. På en tv-apparat såg vi på filmen ca en timma, delades därefter in i två grupper och satt sedan och diskuterade vad vi, var och en,  tyckte om handlingen, om titeln, om musiken, om karaktärerna, om längden på avsnitten, om dialogen, ja allt möjligt som föll oss in. Sedan tittade vi ca en timma igen och en ny diskussion tog vid. Det vi fick se var alltså avsnitt ett och två,  av tio eventuella avsnitt.

När tre timmar gått var de tvugna att avbryta, fast jag tror att de flesta av oss deltagare velat sitta kvar ett tag till och prata, vi hade liksom kommit igång...

Vad handlade då serien om? I stora drag kan man säga att man får följa ett antal olika människor som alla hamnar i Thailand av olika orsaker, en man åker dit för att hitta fru, en kvinna för att återhämta sig från en stroke, och en rullstolsbunden man för att semestra samt en thailändsk man som jobbat ihop pengar i sverige och som nu återvänder hem.  Deras liv, situation och relationer får man då följa. Om serien var bra? Nej inte direkt, lite seg, lite väl tragisk för min smak. Jag gillar serier som Desperate Housewifes, Prison Break och den engelska Skenet bedrar. Tveksamt om jag skulle följa denna om resterande avsnitt var som de två första. Kända skådespelare i dramat var bla Kjell Bergqvist och Maria Lundqvist.

När det hela ska sändas var inte heller bestämt men jag kommer nu i vilket fall självklart att hålla utkik efter den, "30 grader i Februari" heter den, om den får behålla sin titel...

Monica:

Vart fick du presentkort?

Theya:

Får välja var jag vill bland en massa olika, de vanligaste större affärskedjorna, matkedjorna och även på nätbutiker. Har inte bestämt mig ännu var jag ska ta ut mitt.

Kommentera inlägget här: