Tre rätter

Innan jag ens masat mig upp ur sängen idag, utbrister mannen min Jag har en idé. Jaha? Vad kan det vara då tänker jag lite sisådär misstänksamt, vad är det för briljant idé som kläckts så här tidigt på morgonen? Kan ju inte vara något bra. Men förstår ni, det kan vara något bra. Faktiskt.

Han hämtar en stor receptbok, ni vet att vi har ju några stycken sådana, man kan nästan säga att mannen min är en samlare, inte en sådan där som man ser på TV som samlar allt så att hemmet blir överfullt och obeboeligt utan bara då det handlar om matlagningsböcker. Han ger den till mig och säger:

Du får helt fritt välja en trerätters meny som jag handlar och tillagar ikväll, du behöver inte tänka på om det är konstiga ingredienser eller svårt att tillaga, välj bara.

Oj!

Jag gnuggar sömnen ur ögonen och börjar bläddra. Allt ser ovanligt gott ut, såklart, jag har ju nyss vaknat och kroppen är hungrig. Jag noterar hur som helst i min telefon tre förrätter, två huvudrätter och tre efterrätter mellan vilka jag ska välja några, efter att jag stillat den värsta hungern, kan ju bli helt fel annars. Jag vill välja med hjärnan inte med magen. Jag vet att jag inte behövde tänka på tillagningsmetoder eller ingredienser men det betyder inte att det behöver krånglas till för det. Så. Mannen min är och handlar maten nu. Jag har gjort mitt val.

Och nu ser jag fram emot kvällen som komma skall. Det är lyx att sätta sig vid dukat bord.

 


Kommentera inlägget här: