Österrike del 1 Wien

Så där ja. Då har jag kommit igång och jag varnar er härmed; österrike på bloggen kan bli en följetång som heter duga. Tog så fruktansvärt många kort, både bra och dåliga men som jag ändå vill visa er.
 
Jag hade inte varit i Wien tidigare. Jag föreställde mig att det var ett ställe med många och väldigt pampiga byggnader. Så var det också. Den ena större och pampigare än den andra. Det jag också märkte var att de stod sida vid sida, de gamla anrika, de nya moderna och de som såg ut att höra hemma i ett östtyskland på 1970-talet, det vill säga de stela, gråa och ledsna. Kontrasternas stad.
 
Vi struntade i att besöka dessa pampiga hus, dvs konserthus, teatrar, museer, bibliotek och liknande. Vi gick bara in i en enda av de mer kända och det var Sankt Stefanskatedralen. Imponerande. De andra såg vi bara från utsidan.
 
Byggnader, hur kul är det? Inte så kul tycker jag men första inlägget blir ändå bara en massa byggnader, ja och sedan en kyrka.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kategori: Allmänt Taggar: byggnader, sankt stefanskatedralen, wien, österrike;
Kommentera inlägget här: