Änder

Tantfaktorn rusar i höjden. Mata änder, är inte det sådant där som bara riktigt gamla, små och gråhåriga tanter och gubbar med stor näsa och darriga händer gör? Nåja, kanske en och annan liten minimänniska också, barn alltså, ja och sedan min vän då förstås som också är alla djurs vän, hon som bekräftar undantaget då hon definitivt inte är tant, tok heller, inte barn heller för den delen och som tipsade mig om änderna när jag mumlade något om att fotografera djur.

Jag och gubbe min som ännu inte har varken stor näsa eller darriga händer plockade med oss lite hårt bröd och traskade ner till ån där jag fått för mig att de skulle finnas de små liven, änderna alltså, och se det gjorde de. I massor.

Gubben min kastade tålmodigt bröd enligt mina anvisningar så de lättlurade och hungriga små skulle vara där jag ville ha dem och jag kröp omkring, ja kröp,  på den kalla och snövita marken och knäppte för glatta livet. Gudars vilken syn!





















Fredrik:

Fantastiska kort helt enkelt.

Cec:

Cecilia:

Verkligen fina bilder. Ingen tantvarning på dem, inte!

Ingrid Wiebke:

Bilderna är verkligen vackert tagna!

Min granne och jag promenerar varje morgon med våra hundar och hon är en stor fågelälskare och matar änderna/ the mallards varje kväll innan det blir mörkt. Det är främst den halvtama svarta ankan Arnie som verkligen behöver maten. Han kan bara flyga ett kort stycke och lämnar aldrig hemmadammen. Ett tips om du ska vara "tant" och mata mer är att servera dem majskorn, helst grovhackade. Sådana korn är lätt att köpa här i staterna. Lycka till!

Theya:

Tackar så mycket :-)



Jag kommer inte att vara "tant" mer, inte på det sättet i alla fall, kanske om en sisådär 20-30 år? Jag brukar inte mata fåglar och syftet denna gång var enkom egoisiskt för att få de små flygfäna att komma nära, vilket de också gjorde. Det tackar vi för :D



Men jag vet att det finns många människor som älskar att mata dem och det av helt andra skäl, rakt igenom oegoistiska sådana. Tur att de finns.

Kommentera inlägget här: