Grekland - Kreta - Almyrida - Del 1

När vi lyfte från Arlanda tidigt en morgon för en drygt en vecka sedan regnade det, det var under 20 grader i luften och vi hade gått upp kl 05.00.
 
Några timmar senare anlände vi den lilla orten Almyrida på Kretas nordvästra kust. Det var varmt och det var soligt. Och jag kan säga att känslan av att möta solljuset och värmen var fenomenal. Så skönt, så härligt och det kändes så rätt.
 
Om Almyrida kan jag berätta att det är en stillsam, liten, ganska nytt ställe för trötta turister som behöver vila och god mat. Det finns inga klubbar, inga stora hotellkomplex, inget torg att samlas kring, inga smala trånga gränder som virvlar sig upp längs branterna kantat av vita hus med färgglada dörrar, och det finns inte så mycket att göra där om man vill vara aktiv under sin semester, då får man ta sig därifrån, med vespa, motorcykel, bil, eller båt.  Men Almyrida är fräscht, lugnt, bra stränder, tjusiga pooler, flera mysiga strandrestauranger och även finare restauranger för finsmakaren.
 
Vi mest badade, solade, åt mat och promenerade under den veckan vi var där. Det var så härligt och vi njöt i fulla drag. En dag var vi på en heldagsutflykt och om denna tar vi i ett senare inlägg. Vi har varje dag badat i havet eller i någon av de tre pooler vi hade tillgång till (varav en låg på hotelltaket) och vi har ätit och druckit gott.
 
Oss passade denna lilla ort alldeles utmärkt, det har vi konstaterat. Men nu är vi hemma och regnvädret slår alla rekord.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Maria:

Jag måste säga det igen - jag tycker du är en mästerlig fotograf! Att titta på foton kan bli tråkigt i längden, men aldrig med dina. Du överraskar, och har ett bra öga för bilder. Skärpedjupet, vinklarna, färgerna... Får jag fråga vilkenkamera du använder?

Svar: Tack Maria, så roligt att du tycker om mina foton! :-) Min kamera heter Canon 7D - och jag älskar den! Har den alltid med mig i väskan, alltid! Till den har jag två objektiv som jag varvar emellan, ett fast objektiv, Canon EF 50mm f/1.4 USM (kanonbra) och sedan ett Tamron 28-75 mm f/2.8 som också är bra. Återigen Tack!
/Teija alias Theya - Tre trappor upp
Theya

Kommentera inlägget här: