Bulgarien - del 1

Herreminjee vad foton! Och då har jag tagit färre foton än någonsin under en veckas frånvaro. Men men.
 
Bulgarien, hur var det nu då?
 
1) Jag glömde mina badkläder hemma. Jo, det är sant. Åker ifrån det som borde vara det första som läggs i resväskan när man packar inför en solsemester.
 
Det löstes genom att jag, det första jag gjorde efter frukosten, klampade in på första bästa gatustånd, ni vet sådana som kantar strandpromenaden och som alla säljer samma saker, och sa med bedjande röst - En svart baddräkt? Hon hade totalt fyra baddräkter, en som var svart, i en alldeles för stor storlek, men vem har lust att springa runt ymnigt svettandes och bråka med badkläder i provrum som utgörs av ett litet draperi i en vrå någonstans i "butiken"? Inte jag. Drog den svarta baddräkten hon räckte mig snabbt över mina tights och klänning, svettades ännu mer och kunde konstatera att den täckte det som behövde täckas. Jag köpte den. Rakt av. Att jag sen fick hålla hårt i bh-banden varje gång jag steg upp ur poolen var en annan sak.
 
2) När jag startade min mobil efter att den varit avstängd under flygturen så påstod den att jag slagit fel pinkod och ville att jag skulle ringa teleoperatörens support för en ny PUK-kod. Jag som haft samma pinkod i 100 år, kunde jag slagit fel hela tre gånger?? Att helt plötsligt vara utan mobil är som att vara utan pass när man ska hem från en utlandsresa eller som att vara utan nycklar när man trött kommer hem och upptäcker att ingen är hemma och öppnar. För mig är det så.
 
Det löstes genom att jag med mannens telefon fick ta reda på telefonnumret och ringa supporten. Fortfarande ymnigt svettandes. Fick svara på lite frågor, som jag tack o lov svarade tillräckligt trovärdigt på. En ny 10-siffrig PUK-kod var min. Och vips så gick telefonen igång. Eminent support det där, måste komma ihåg att tala om det för dem.
 
NU kunde vi börja semestern.
 
Bulgarien, jaa? I ärlighetens namn så såg vi inte så mycket av det genuina Bulgarien, vi höll mest till på hotellet eller där i kring. Vi var på sol- och badsemester och stället hade inte heller mer att erbjuda. En dag gjorde vi förvisso en utflykt till en närbelägen gammal stad (kommer i ett eget inlägg) och en dag var vi på den traditionella båtutflykten (om denna kommer också ett eget inlägg). För övrigt så spenderade vi dagarna med att äta mat, oh my vad mycket och god mat vi åt. Vi solade, nåja, jag solade och mannen min skuggade, om man säger så. Vi badade, jajamensan, i havet och i poolen. Vattnet i poolen var kallare än havsvattnet men bägge så oerhört välbehövligt svalkande. Även jag som ogillar kallt vatten badade mycket. Jag till och med deltog på två pass vattengympa där en ung och ärtig fröken agerade instruktör. Hon visslade i sin visselpipa och däremellan skrek hon åt oss valrossar på både bulgariska, engelska och tyska. Jorå. Och jag höll krampaktigt i baddräkten.
 
En kväll spelade vi minigolf. Det är allt jag har att säga om det.
 

 
 
 
  
 
 
 

 
 
 
 
Kommentera inlägget här: