Fikatajm

Jag lovade mina kontorskamrater att bjuda på glögg och pepparkaka till fikat idag. Så igår satte jag igång att baka saffransbutterkaka eller vad det nu kan heta. Vanlig bulldeg men istället för att lägga bullarna i bakformar la jag dem i sockerkaksformar, två stycken. Den ena smaksatte jag med, förutom saffran, vanilj och den andra med mandelmassa. De såg jättefina och goda ut när jag spanade förväntansfullt in i ugnen. 
 
Helt plötsligt tjöt brandvarnaren. Mannen kom springande och viftade upp mot taket där brandvarnaren sitter (en av dem) varvid det höga tjutandet tystnade. Det gick 5 minuter och så började det igen. Högt. Skärande. Mannen kastade sig fram igen, viftade och det blev tyst. Ett tag. "Säg till när du bakat klart, jag har kopplat ur brandvarnaren". Hahaaa... 
 
Nåja, de blev fina och jag väljer att tro på mina kontorskamrater som förnöjsamt mumsade i sig tillsammans med pepparkakor, tre sorters mögelostar, Lindor-choklad, kanderade valnötter, mandel, russin, klyftade päron och två sorters glögg. 
 
Mannen hämtade mig sedan från jobbet och när vi öppnar dörren hemma kommer samtidigt våra grannar hem, de som bor vägg i vägg med oss. 
 
"Kände ni att det luktade gott och bakat igår?" sa jag med ett leende. "Vi hörde!...."
 
 


Kategori: Allmänt Taggar: glögg, saffran;
Kommentera inlägget här: