Stockholm fotomaraton 2014

Jag är så himla glad!
 
Jag och bästa assistenten var ju med på Stockholm fotomaraton i mitten på augusti. Under maran ska man ta 24 bilder på 24 timmar efter givna teman som man fick veta 4 stycken åt gången med jämna mellanrum under dygnet. Vi startade kl. 12.00 på lördagen och senast 12.00 dagen efter skulle man ha lämnat in 24 foton, varken färre eller fler och i rätt temaordning.
 
Det var hur jobbigt som helst och mycket svårare än vi kunde ana, särskilt de foton som skulle tas där på nattkröken när man är trött, fantasin tryter, stan sover och det är mörkt ute. Men det var också väldigt lärorikt. Tänkte då i augusti, när vi lämnat in vår serie, att ”det  här gör jag inte om”, jag var HELT slut i fötterna, kunde inte tagit ett enda steg till och jag hade träningsvärk i hela kroppen efteråt, oh my!
 
  • Det var 360 som anmälde sig till fotomaran
  • Det var 300 som startade
  • Det var 244 som slutförde och lämnade in sin serie med 24 bilder
  • Av alla deltagare var 40% tjejer.
  • Den yngsta deltagaren var 9 år och den äldsta var 78.
 
Igår var det prisutdelning på Stadsmuseet vid Slussen i Stockholm (det var därifrån man i augusti utgick och där man gick i mål). Ganska många priser delades ut, bland annat till de tre bästa serierna samt ett antal för bästa fotot i ett visst tema. Fina priser var det också. Alla dom som skulle få pris hade fått ett mejl om det i förväg så de visste om det. Jag hade inte fått mejl så jag visste att jag inte vunnit något och det förstod jag också, då jag var nöjd med kanske 3 bilder i min serie på 24. Men vi, jag och min assistent åkte till prisutdelningen ändå för att jag var så nyfiken på de serier och bilder som vann. Kan konstatera att folk är kreativa och många gånger var det ju  de enkla men geniala tolkningarna som vann. Jag kommer ihåg hur vi kämpade med vissa teman, vi hade bra uppslag men det var inte alltid lätt att få tag i rekvisitan, att våga gå fram till folk och be dem hjälpa en, ibland när jag vågade mig fram så tackade folk nej,  och nu i efterhand förstår jag att vi ibland krånglade till det, onödigt mycket. När man ser vissa av vinnarbilderna inser jag att det hade ju varit så enkelt, egentligen. Men till nästa gång vet vi. Keep it simple. Det blir nämligen ett fotomaraton nästa år också fick vi veta igår och såklart ska jag och bästa assistenten,  som jag inte hade klarat det utan, vara med. Emellertid måste vi ordna en dedikerad chaufför som ställer upp och kör runt oss, hämtar och lämnar oss där vi vill under hela dygnet.
 
Men varför är jag så glad då, jag vann ju inget?
 
Jo för de, alltså juryn på 4-5 personer, hade delat ut guldstjärnor till vissa serier. Alla med 1 guldstjärna tillhörde topp 50 (av 244 inlämnade serier) och de som hade 2 guldstjärnor tillhörde topp 25 och de som hade 3 guldstjärnor tillhörde topp 15 och bland dessa topp 15 fanns ju de tre vinnarna.
 
Allas serier hade de printat ut på A3 och satt upp på väggen i ett litet rum där på stadsmuseet. Efter prisutdelningen trängdes  vi som vad där (och det var många) inne  i rummet  för att titta på andras serier och hitta sin egen vilket vi tillslut också gjorde. Och vet ni vad? - Jag hade en guldstjärna! Topp 50! Även om jag inget pris vann så fick jag en dos feedback. Såå roligt! En guldstjärna, det räckte, och om det inte varit så trångt därinne hade jag gått ner i spagat, så glad blev jag.

Nedan följer mina bilder i temaordning:
 
Kl. 12.00-16.00
1. Stockholm Fotomaraton 
 
 
2. Handgjort
Denna är jag själv mest nöjd över
 

3. Alla är vi barn i början 
 

4. Frilla (frisyr eller älskarinna)
Denna fick det blir efter att ha fått nej från 2 personer med coola frisyrer


Kl. 16.00-20.00
5. Lagom
Detta tema var det många som fotade mellanmjölk. Fotot som vann föreställde kaffe som hälldes upp i en kopp och två lite äldre händer som tackade att det räcker.
 
6. Sommarflirt
Den mest fantasilösaste och tristaste av mina kort tycker jag. Många hade tagit på förälskade par men av dem såg vi inte skymten av just då.
 
7. Hav
 
8. Ung i stan
 
Kl. 20.00-24.00
9. Fest
 
10.Queer
Det tema som de flesta kämpade mest med, så även vi. Vi tog denna på Gröna Lund. Vinnarbilden för detta tema var en mans ansikte (näsa, mun, haka) med rött läppstift på läpparna. Så enkelt och bra.

11. I baksätet

12. Skuggsidan

Kl.24.00-04.00
13. Upplyst
Norra bantorget kantas av lampor och under dessa var det spindelväv och på ett av väven hittade vi  denna spindel. Hen var helt utstäckt i början men när jag böjde mig ner så råkade jag komma åt nätet och vips så drog hen ihop sig. Det var midnatt när detta togs och vi var rejält trötta.

14. Bättre sent än aldrig

15. Snubbe
En snubbe vi alla känner igen.
 
16. Rymdskepp
Efter denna bild gick vi till hotellet och sov i tre timmar. Klockan ringde 04.00 och så var vi igång igen.
 
Kl.04.00-08.00
17. Kneg
 
18. I periferin

19. Vad är klockan?
Ja det kan man ju undra när man står framför den stängda dörren och öppettiderna framför näsan
 
20. På väg
 
Kl.08.00-12.00
21. Mötesplats

22. Gammalt och nytt
Nu är det bara två teman kvar, vi är jättetrötta och benen värker. Tar en trist bild på en dörr, bara så vi kommer vidare.

23. Slussen

24. Mitt deltagarnummer (som var 189)
Jag sprang runt på tre ställen innan ett lunchhak lät mig skriva mitt deltagarnummer på deras meny. Detta tema var folk väldigt kreativa och skrev sina deltagarnummer med alla möjliga attiraljer; med sina kläder, i kaffe, med ketchup, med grässtrån,  och den som vann detta tema hade använt ett tjockt rep som låg längs kajkanten och skrivit sitt nummer 239.
 
En guldstjärna. Topp 50. Sa jag att jag är glad?
Kategori: Allmänt Taggar: Stockholm fotomaraton 2014
Kommentera inlägget här: