Allt om en mandarinand

Nu ska ni få se något exotiskt, verkligen, och vackert. Det är en and, ja jag sa ju att jag var lite inne på fåglar just nu, en and som blygt simmar omkring med vanliga svenska änder i Västerås. Det finns bara en av dem här just nu. Det är en hane och den är lite mindre än de andra änderna men ack så fin, oj oj oj. 
 
Under fyra kvällar har jag letat efter den, två kvällar på Notudden, men där var den ju inte, inga änder alls faktiskt. Sedan fick jag höra att den höll till vid silorna i Östra hamnen så då promenerade jag dit en kväll, såg änderna men inte just den som jag letade efter. Jag  tror nu att den var där men änderna höll sig på avstånd så jag upptäckte den inte. Men så var jag ner igen igår, och när jag kommer över den röda bron som går till Lillåudden ser jag en man springandes längs kajkanten, med blicken ner mot vattnet och en kamera i högsta hugg i handen. Vi möts och jag frågar om han sett mandrinanden? Ja det är den där säger han och pekar på en av fyra änder som precis simmar förbi. Jag tittar noggrannare - och där var den ju! Nu såg jag. Om den springande kameramannen inte varit där så hade de där änderna simmat mig förbi när jag med raska steg stolpade bort mot silona. Men han var där. Tack för det.
 
Är han inte en helt otrolig skönhet?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kategori: Allmänt Taggar: and, mandrarinand;
Kommentera inlägget här: