Allt om Stockholm Fotomaraton 2015 - del 1

Aldrig mer sa jag direkt efter förra årets fotomara men var ändå bland de första att anmäla mig till årets.
 
Jag och bästa assistenten sprang återigen runt i Stockholm med kameran i högsta hugg och geniknölarna på högvarv, i alla fall i början på dygnet, kan inte säga att kreativiteten flödade direkt klockan 04.00 på morgonen.
 
Ni vet att under maran ska man ta 24 bilder på 24 timmar efter givna teman som man får veta 4 stycken åt gången. Stationerna där vi, under vissa givna tider, får hämta nya temakort, andas ut, gå på toa, äta, träffa andra med nummerlapp på ryggsäcken, hade de spridit ut över hela stan. Vi rörde oss från starten på Skeppsbron till Sveavägen, till Beckholmen, till Karlaplan, till Humlegården, till Fredhäll och till sist Fotografiska där vi slutligen gick i mål.  Vi startade kl. 12.00 på lördagen och senast 12.00 dagen efter skulle man ha lämnat in 24 foton, varken färre eller fler och i rätt temaordning. Utmaning, jobbigt, krävande fysiskt och mentalt men sååå roligt och lärorikt, särskild nöjdsamhet upplevdes när bilderna var inlämnade, diplomet låg i handen och all trötthet fick komma till tals. We did it! Yes! Min assistent och hans fotograf!
 
Förra året var jag ju helt slut i hela kroppen efteråt, då visste vi inte hur mycket vi skulle komma att gå över hela stan, i vår iver att förverkliga de bilder vi såg i våra huvuden, så i år tog vi det lite lugnare, krånglade inte till det, gick mycket men mindre än förra året. Det räddade mina fötter - och - min kropp från träningsvärken from hell. 
 
Vad händer nu då? Jo nu är det en jury som består av fem personer som ska gå igenom de foton som inlämnades.  Vi var 321 (förra året 244) av 357 startande som gick i mål och var och en lämnade in 24 bilder vilket med lätt huvudräkning (hrm...) ger 7704 stycken foton som ska granskas - det tar lite tid kan vi ju förstå. 28/8 är det datum då vinnare ska väljas ut. Jag kommer inte vinna, det vet jag, jag kommer inte heller att komma tvåa, det vet jag också, men om jag får en guldstjärna så blir jag jättejätteglad. Jag vill hoppas men vågar inte då jag är riktigt nöjd med bara en bild, en bild av 24 och det är bilden som representerar temat Prickar. De flesta bilder är OK men inte så mycket mer, och  sedan finns det några som är direkt skämmiga. 
 
Jag vill inte publicera mina foton än, många har gjort det och det är ju så himla roligt att se hur andra har tolkat uppgifterna, men jag väljer att vänta. Fantastiskt kreativa och påhittiga är folk, till och med på ett så svårt tema som Tabu. Nåja, mer från fotomaran kommer när allt är klart.
 
Jag kan bjuda på en bild; det sista temat på maran var Mitt deltagarnummer och detta var vårt bidrag på mitt. Ni kan räkna ut vilket nummer min ryggsäck pryddes med va?
 
 
 
Kategori: Allmänt Taggar: fotomaraton15, fotomaraton2015, stockholmfotomaraton15, stockholmfotomaraton2015;
Kommentera inlägget här: